niedziela, 28 marca 2021

J jak jajko.



Nauczanie zdalne 29.03.2021

Witam serdecznie pszczółki i zapraszam do wspólnej zabawy.

Kochani już małymi kroczkami zbliżają się święta wielkanocne.

Skaczemy, biegniemy – gimnastyka dla smyka
https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA&fbclid=

Na początku powtórzymy wiersz, który uczyliśmy się w przedszkolu na zajęciach

- „Pan Tulipan”
– Drogi panie Tulipanie,
pan jest piękny niesłychanie!
– Niech pan powie, co się dzieje,
że pan z każdym dniem pięknieje?
– Tak, jak wszyscy tu w ogrodzie
w słońcu się wygrzewam co dzień,
piję deszcz i szybko rosnę,
by powitać panią Wiosnę!

Zapraszam do zabawy oddechowej – dmuchanie z różnym natężeniem na pisankę zawieszona na nitce – rozwijanie umiejętności prawidłowego oddychania.

Zabawy słowem – dobieranie przeciwnych określeń do podanych wyrazów , np.: Mały- duży, wysoki – niski, cienki-gruby, zimny – ciepły.

 

Przygotowanie do nauki czytania i pisania –  poznanie litery j, J.

1. Wysłuchanie wiersza.

 „Jajko”-  Jan Brzechwa

Było sobie raz jajko mądrzejsze od kury.
Kura wyłazi ze skóry,
Prosi, błaga, namawia: „Bądź głupsze!”
Lecz co można poradzić, kiedy się ktoś uprze?

Kura martwi się bardzo i nad jajkiem gdacze,
A ono powiada, że jest kacze.

Kura prosi serdecznie i szczerze:
„Nie trzęś się, bo będziesz nieświeże”.
A ono właśnie się trzęsie
I mówi, że jest gęsie.

Kura do niego zwraca się z nauką,
Że jajka łatwo się tłuką,
A ono powiada, że to bajka,
Bo w wapnie trzyma się jajka.

Kura czule namawia: „Chodź, to cię wysiedzę”.
A ono ucieka za miedzę,
Kładzie się na grządkę pustą
I oświadcza, że będzie kapustą.

Kura powiada: „Nie chodź na ulicę,
Bo zrobią z ciebie jajecznicę”.
A jajko na to najbezczelniej:
„Na ulicy nie ma patelni”.

Kura mówi: „Ostrożnie! To gorąca woda!”
A jajko na to: „Zimna woda! Szkoda!”
Wskoczyło do ukropu z miną bardzo hardą
I ugotowało się na twardo

Rozmowa na temat wiersza.

Pytania:

·         Jaki był tytuł wiersza?

·         O jakim jajku jest mowa w wierszu?

·         Jakie kłopoty miała kura z jajkiem”

·         Jak skończyły się wybryki jajka?

·         Czy jajko było tak mądre jak mu się wydawało? (dlaczego nie?).

2.      Wprowadzenie głoski i litery j, J na podstawie wyrazu „Jajko”




 

– dzielenie wyrazu na sylaby i głoski, wyodrębnienie pierwszej głoski – układanie modelu wyrazu

(nakrywki białe, czerwone i niebieskie),

3. Czytanie i opowiadanie historyjki obrazkowej – „Trampolinek i Jagoda” KP4, s.38-39.

(wyjaśnienie słowa junak – odważny, młody mężczyzna)

-wyróżnienie głoski w nagłosie w słowach jajko i Jagoda. Budowanie modeli wyrazów z białych kartoników.

-budowanie modeli wyrazów : jajko i Jagoda z czerwonych kartoników, oznaczających samogłoski i z niebieskich kartoników, oznaczających spółgłoski-

- Prezentacja drukowanej i pisanej litery j, J




 

 

 

– wyszukiwanie wyrazów z literką „j” w tekście historyjki – odczytywanie, dzielenie na głoski, oznaczanie miejsca głoski w wyrazie (na początku, w środku, na końcu),

- wymyślanie przez dziecko słów zawierających głoskę -j

-odczytywanie sylab



– Ćwiczenia w pisaniu litery j, J   

- wykonanie ćwiczeń w KP4, s46-48

Rysowanie wzorów literopodobnych, pisanie po śladzie litery j, można również ulepić ją z plasteliny.

 

4.Kolorowanie pisanek znajdujących się na kartach pracy niżej.



 Ćwiczenia i zabawy ruchowe z woreczkiem

(jeżeli nie mamy można łatwo uszyć, wystarczy kawałek materiału oraz groch lub fasola do wypchania).

– podrzucanie i łapanie woreczka obiema rękami,  potem jedną i drugą  ręką ,

– „Przełóż woreczek” – dziecko stoi w rozkroku i przekłada woreczek z ręki do ręki, pochyla się i coraz niżej przekłada woreczek wokół jednej i drugiej nogi; potem coraz wyżej aż do wyprostu,

– „Pajączki” – chód na czworakach tyłem z woreczkami ułożonymi na kolanach,

– „Przeskocz przez woreczek” – przeskakiwanie obunóż do przodu, do tyłu, bokiem,

– „Przełóż woreczek pod kolanem” – ćwiczenia równoważne w staniu na jednej nodze, przekładanie woreczka pod kolanem uniesionej nogi,

– rzucanie woreczkiem do celu (można wykorzystać  wiadro plastikowe, miskę czy jakiś pojemnik)

– Chodzenie z woreczkami na głowie , na lewym ramieniu, na prawym ramieniu.

 

Zabawa „ Domek dla zajączka wielkanocnego” -zadaniem dziecka jest zbudowanie z klocków domku dla zajączka.

Realizacja podstawy programowej- I5,9,IV2,4,8,9 ,11,15

 

życzę miłej zabawy

 

Jesteśmy do Państwa dyspozycji pod e-mailem- przedszkole1pszczolki.blogspot.com


Pozdrawiam Maria Grzemna

 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz